SALAM HORMAT

Blog ini dibangunkan untuk memperkasakan lagi penggunaan Pusat Akses Sekolah agar dapat menjadi wadah perkembangan ICT di peringkat sekolah. Semoga blog ini mampu menarik lebih ramai pelajar dan guru menggunakan Pusat Akses SKTBR1 dalam meningkatkan mutu pendidikan.

ICT bukan alat sembang sosial semata-mata - Tengku Azlan

Isnin, 11 April 2011


JERANTUT 20 Dis. - Pelajar luar bandar di daerah ini diingatkan supaya tidak menjadikan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat untuk bersembang menerusi laman sosial semata-mata.

Ahli Parlimen Jerantut, Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar menegaskan, sebaliknya, pelajar perlu menggunakan kemudahan itu untuk meneroka pengetahuan dan kemahiran supaya tidak terpinggir dalam arus pembangunan global.

''Mungkin ketika dulu kita terlepas satu gerakan revolusi ICT dan hari ini kita tidak boleh lagi ketinggalan.

''Justeru, pelajar perlu seiring dengan perkembangan ICT agar kita dapat melonjakkan pencapaian negara dalam semua bidang yang diperakui di peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berucap pada Majlis Penyerahan Bantuan Beg Sekolah dan Hamper Makanan Kesihatan di bawah Program Gempur Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di sini, semalam.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damak, Datuk Lau Lee dan Ketua Wanita UMNO Jerantut, Norhelan Mahmud.

Pada majlis itu, Tengku Azlan menyumbangkan bantuan peribadi beg sekolah kepada seramai 200 pelajar dan makanan kesihatan bernilai RM300 kepada penduduk miskin.

Katanya, kemahiran dalam ICT boleh membantu mencorakkan negara dalam semua bidang penyelidikan di sektor kerajaan dan swasta.

Sehubungan itu, katanya, pelajar perlu bersyukur dan berbangga kerana Malaysia mempunyai kemudahan pendidikan bertaraf dunia, berkualiti dan murah.

''Kerajaan prihatin dengan memberi kemudahan komputer dan jalur lebar dan mengagihkan netbook di bawah penyeliaan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), malah, sebanyak 51,000 unit netbook lagi akan diagihkan pada tahun depan.

0 ulasan:

Catat Ulasan